St

Duinkerke #3

20 juni 2023

De rekening van de stichting is een kleine maand geleden geopend en hier konden we meteen gebruik van maken. Dinsdag 20 juni reden we heen en weer naar Duinkerke. Deze dag was symbolisch heel bijzonder, omdat het ook wereldvluchtelingendag was. Volgeladen met o.a. handdoeken, joggingsbroeken en hygiënespullen gingen we op weg.

Onze eerste stop was een halfuurtje voor Duinkerke. Daar bezochten we de gepensioneerde oma Dorothy die elke week 2x naar de jungle gaat om hygienepakketjes uit te delen. We hadden heel veel handdoeken gekregen via een bevriende stichting die deze op hun beurt van een wasserette hadden gekregen. Zo ingewikkeld lopen de donaties soms, maar des te dankbaarder dat het zo kan. Met z'n drieën hebben we Dorothys hele tuinhuis volgestapeld met die handdoeken, om vervolgens weer verder naar Duinkerke te gaan.

In Duinkerke kwamen de donkere wolken ons tegemoet. Na het hartelijke ontvangst door MRS, moesten we snel uitladen om de onweersbui voor te zijn. Ze waren dankbaar voor de spullen, want de voorraad is op het moment laag. Het scheelt dat door het goede weer van de afgelopen weken er veel mensen veilig de oversteek hebben kunnen maken. Het is dus wat rustiger in het kamp, maar het is wachten op de nieuwe golf mensen die elk jaar in de loop van de zomer aankomt. We hebben de voorraad kleding en hygieneproducten weer wat kunnen aanvullen.

Er zijn nog veel tenten en slaapzakken nodig om iedereen te kunnen blijven helpen. Er wordt geschat dat er zo'n 600 mensen in de jungle zijn op het moment, die het nog moeten doen met zo'n 30 slaapzakken die MRS in bezit heeft. De politie komt nog steeds wekelijks in het kamp om het te ontruimen en daarmee alle spullen van de mensen op de vlucht af te pakken. De voorraad wordt daardoor steeds krapper.

Een greep uit de database van de Engelse overheid die per dag registreert hoeveel mensen er oversteken (kolom 2) en over hoeveel bootjes zij verdeeld waren (kolom 3). Deze mensen komen voornamelijk uit Calais en Duinkerke.

Als je tips hebt over donaties, mag je dit altijd doorgeven. Dank voor het lezen van de blog en voor de support, daar zijn we heel blij mee!

St
Litouwen #2